Gebelikte Geçirilen Gribal Enfeksiyonlar İçin Ne Yapılabilir?

Anne adaylarının, havaların soğumasıyla birlikte gribal enfeksiyona karşı özellikle dikkat etmeleri gerekiyor.

Gebelikte grip bağışıklık sisteminin baskılanması nedeniyle, normale göre daha ağır seyrediyor ve uzun sürüyor. O nedenle anne adaylarının soğuk kış aylarında dikkat etmeleri ve risk grubunda olanların o yıla ait grip aşısını yaptırmaları hem kendi hem de bebeklerinin sağlıkları için hayati önem taşıyor

Gebelikte gribal enfeksiyona yakalanılması halinde anne adayları ilk iki gün evde dinlenmelidir. Hastalık süresince olan terleme vücuda su kaybettirir, bu nedenle günde en az 3 litre sıvı alınmalıdır. Sadece su olarak değil, 5 kupayı geçmemek şartı ile ıhlamur, zencefil çayları, vitamin desteği için taze meyve suları gibi sıvılar da alınabilir. Terleme ile aynı zamanda vücuttaki elektrolitlerin dengesi de bozulur. Bunun için anne adayları mineralli maden suları içerek kaybettikleri elektrolitleri tekrar takviye edebilirler. Kafeinli içecekler idrar söktürücü olduğu ve su kaybını arttıracağı için kafeinli içeceklerden uzak durulmalıdır.

Hem sıvı hem de antioksidan özelliği ile bulunabilirse karpuz, beyaz ve kırmızı lahana bağışıklık sistemini güçlendirici glutamine içerdiği için vücut direnci açısından faydalıdır. Vücut direncini arttıran diğer besinlerden yani C vitamini içeren meyveler, brokoli, ıspanak, tatlı patates ve sarımsağı da tüketmekte fayda var. Tüketilen tüm sebze, meyve ve sıvılar anne adaylarının hastalığa karşı direncini arttıracak ve grip ile mücadelede yarar sağlar.

Gribe karşı önlem alınmadığı takdirde gebeliğin ilk 3 ayında 39 dereceden yüksek ateşin düşüklere neden olabilir. Anne adayları yüksek ateşle karşı karşıya kaldıklarında ılık duş almalı ve alına, eklem yerlerine ıslak pansumanlar uygulamalıdır. Buna rağmen ateş düşmüyorsa parasetamol içeren ilaçlar kullanmalıdır. Renkli balgam, şiddetli öksürük, göğüs ağrısı gibi şikayetler olması halinde hemen doktora başvurulmalı ve doktor kontrolünde gerekirse antibiyotik alınmalıdır. Boğaz ağrıları yaşamamak için solunan havanın kuru olmasına dikkat edilmeli ve sıvı tüketimi arttırılmalıdır.

Grip ile ilgili ciddi komplikasyonları önlemenin tek ve en etkili yolu grip aşısıdır. Özellikle kalp hastalığı, astım hastalığı, şeker hastalığı olan gebelerin grip aşılarını ihmal etmemesi gerekiyor. Aşı sonrası annede gelişen antikorlar bir miktar bebeğe de geçerek yaşamının ilk aylarında onu da gribe karşı koruyacaktır. Grip aşısı canlı virüs içermediğinden gebelikte kullanılmasının da bir sakıncası yoktur. Grip aşısı aynı zamanda emziren annelere de güvenle yapılabilir. Aşı, kas içi enjeksiyon olarak koldan yapılır.