Vajinismus

Kadınların korku, kaygı ve endişelerinden dolayı vajina girişi çevresindeki kasların istem dışı kasılması sonucu cinsel ilişkinin imkansız bir şekle gelmesidir. Vajina girişini çevreleyen baskın kas grubu “pelvik taban kasları” olarak adlandırılır ve vajinismus hastalarında kasılan kas grupları pelvik taban kaslarıdır.

Vajinismus bir korunma refleksidir. Bilinç altındaki korku ve kaygı ile kadın erkeği vajen bölgesine yanaştırmaz, kontrol dışı kasılmalar ve kitlenmeler yaşar. Kadın eşini iter, bacaklarını kapatmaya çalışır, kendini geriye doğru çeker, bacaklarında özellikle uyluk bölgesinde titreme ve kasılmalar görülür. Bu istem dışı refleks, cinsel ilişki dışında tamponla, doktor muayenesi ve kendi parmağı ile bile olabilir. Kadınlarda vajinismus bazen sadece cinsel ilişki esnasında oluşur; ancak doktor muayenesi esnasında sorun yaşamazlar. Bazıları ise hiçbir nesnenin girişine izin vermezler. Bazıları ise kısmen penis girişine izin verir; ancak ilişki ağrılı olur.

Vajinismus nedenleri nelerdir?

Vajinismusta olan istem dışı kasılmaların birçok nedeni olabilmektedir, genellikle fiziksel ve duygusal faktörlerin birleşmesi sonucu oluşmaktadır. Ama çoğunlukla altta psikojenik nedenler yatar;

İlk gece korkusu, kızlık zarı, namus kavramı, cinsellik gibi konular ile ilgili kadının çevreden duyduğu yalan yanlış ve abartılı bilgiler bilinçaltına yerleşir ve cinsel ilişki kurmasını engeller.

-Kadının ilk cinsel ilişkisi sırasında fazla acı çekmesi, kanama yaşaması, partneri tarafından ilişkiye zorlanması, tecavüze uğraması gibi durumlar ilerleyen süreçte vajinismusa neden olur.

-Kişinin cinsel istismar, taciz ya da tecavüze uğraması, aile içi ensest ilişkiye maruz kalması, ebeveynlerinin cinsel ilişkilerine şahit olma, doğum anına ya da doğum videosunu izleyerek korkma gibi travmalar ileride cinsel ilişki kurmasını engelleyebilir.

-Kadının kendisini yetersiz, başarısız ve umutsuz hissetmesi, aşırı stres, kaygılı ve panik yapıya sahip olması da vajinismus hastalığının nedenleri arasındadır.

-Vücudunu beğenmeyen kadınlarda ve vücut algısında sorun teşkil eden psikolojik rahatsızlıklar da cinsel ilişkiyi güçleştiren nedenlerdendir.

Vajinismus tipleri nelerdir?

Vajinismus hastalığı kadının cinsel hayatının hangi dönemine rastladığına göre sınıflandırılır. İlk kez cinsel ilişkiye giren kadınlarda ortaya çıkıyorsa primer vajinismus  denir. Cinsel hayatı normal iken ağrılı bir jinekolojik muayene, düşük, kürtaj, travmatik bir doğum gibi travmalar yaşaması sonucu sonradan vajinismus problemine yakalanma durumuna ise  sekonder vajinismus denir.

Ne zaman vajinismus tanısı koyulur?

Vajinismus genellikle ilk cinsel ilişki girişimi sırasında ortaya çıkar. Yine jinekolojik muayene sırasında ya da tampon kullanma girişimi sırasında da ortaya çıkabilmektedir.

Vajinismus tanısı; hastanın öyküsüne ve jinekolojik muayene bulgularına göre koyulur. Anatomik olarak penis vajen birleşmesine engel olan durumlarda mevcut patolojinin cerrahi olarak düzeltilmesi ve sonrasıda çiftin tekrar değerlendirilmesi gerekir.

Vajinismus tedavisi nasıldır?

Vajinismusun nedenlerini, sonuçlarını ve nasıl tedavi edileceğini bilmemek çiftlerin hayal kırıklıkları yaşamalarına neden olur ve her iki tarafı da psikolojik ve fiziksel olarak yıpratır. Zamanla düzeleceğini düşünmek, zamana bırakmak, veya zorlamak var olan vajinismusun şiddetini arttırmasına neden olabilir. Vajinismus olduğundan şüphe duyan çift, vakit kaybetmeden tedaviye başlamalıdır. Vajinismus hastalığı korkulacak ya da tedavi edilemeyecek bir hastalık değildir.

Tedavide sıklıkla ‘’bilişsel davranışçı terapi’’ uygulanmaktadır. Tedaviye hastanın yanlış veya eksik bildiklerinin yerine doğrusunu koyarak başlanır ve çifte göre tedavi özelleştirilerek devam edilir.